New times, new beginnings | un nou look pentru ELITE ART GALLERY

„Viața împreună / Life Together”

București, 28 martie 2024. În perioada 1 aprilie - 3 mai 2024, Elite Art Gallery găzduiește expoziția personală a artistului Ștefan Doru Moscu, intitulată sugestiv „Viața împreună / Life Together”, curatoriată de Ioana Mirică. Vernisajul expoziției va avea loc pe data de 4 aprilie, începând cu ora 18:00. Expoziția cuprinde o serie de lucrări care explorează subiectul familiei, nealterat de filtrele care îi distorsionează forma sa pură.

Viața de familie are o influență profundă în procesul de creație a pictorului Ștefan Doru Moscu, artistul explorând tema familiei, atât prin scene din viața de zi cu zi, cât și prin interacțiuni profunde. Astfel, după cum mărturisește însuși artistul, expoziția „devine un loc de reflecție și conexiune pentru vizitatori, oferindu-le posibilitatea de a se regăsi în bucuriile și provocările vieții de familie într-un context modern și, în același timp, oferă șansa de a aprecia frumusețea unicității fiecărei călătorii personale”.

Precum un istoriograf, artistul inventariază clipele ce vor apune, dar care se vor strecura pe traiectoria amintirilor. Conservând structura familială într-un stop-cadru, artistul ocrotește, prin a sa prezență în absență, propriul cămin. În acest fel, privind spre viitor, cele mai tandre momente vor aduce împlinire sufletească binomului parental.

„Cu ajutorul pensulei, Ștefan Doru Moscu devine un «povestitor» vizual, care imortalizează nu doar portrete, ci găsește o modalitate de a aduce în lumină întregul său bagaj emoțional. Pe pânze nu sunt doar culori, ci crâmpeie din sufletul artistului”, a declarat Ioana Mirică, Curator Elite Art Gallery.

 „Fiecare pictură reprezintă un moment din viața trăită într-un ritm propriu, cumva încetinit intenționat, într-o eră dominată de viteză și de schimbări constante. Deseori, îmi doresc ca anumite momente, anumite trăiri, să rămână înghețate, ca și cum aș «criogena» stări, și exact asta am făcut prin aceste picturi, am reușit să conserv câteva dintre momentele mele favorite din viața de părinte. Picturile nu sunt doar reprezentări statice, ele devin portaluri către amintirile vii și tangibile, o ancoră în mijlocul fluxului rapid al vieții cotidiene”, a mărturisit artistul Ștefan Doru Moscu.

 

Ștefan Doru Moscu (n. 1982) este un artist vizual contemporan, licențiat în arte vizuale, în cadrul secției Conservare și Restaurare a Universității „Lucian Blaga” din Sibiu. Lucrările sale au depășit granițele României, prin expoziții care s-au regăsit în țări precum Qatar, Olanda, Belgia, Germania, Marea Britanie și Polonia. De asemenea, Ștefan Doru Moscu a participat în cadrul mai multor rezidențe artistice, atât în țară, cât și în Slovacia și Belgia. Artistul nu se află la prima expoziție în cadrul Elite Art Gallery, acesta fiind unul dintre câștigătorii concursului #FRESH, ediția aV-a, proiect care are drept scop promovarea tinerilor artiști. Astfel, în anul 2022, lucrările artistului au făcut parte din expoziția de grup „Structure / Figure”.

 

Expoziția „Viața împreună / Life Together” poate fi vizitată în intervalul 1 aprilie - 3 mai, de luni până vineri, la Elite Art Gallery (Piața Națiunile Unite, nr. 3-5), între orele 11:00 – 19:00.

Despre Elite Art Gallery

Elite Art Gallery are drept scop promovarea artiștilor plastici contemporani, prin organizarea unor ample proiecte culturale care expun publicului noi forme de exprimare artistică, abordări inovatoare ale artei moderne precum și ale unor valori deja consacrate.

Mai multe detalii despre seria evenimentelor expoziționale Elite Art Gallery sunt disponibile pe Facebook și Instagram, cât și pe https://www.eliteart-gallery.com/.

 

Crama Histria, partenerul cu tradiție al Elite Art Gallery, va îmbogăți experiența invitaților la vernisaj cu un vin de excepție.

„Spectre de sinestezie”

București, 29 februarie. În perioada 4-31 martie, Elite Art Gallery vă invită la expoziția artiștilor Valeriu Paladi și Rinaldo Novali, intitulată „Spectre de sinestezie”, și curatoriată de Ioana Mirică și Roxana Diochețanu. Vernisajul va avea loc joi, 7 martie, începând cu ora 18:00.

Într-o realitate acaparată de zgomot, esențializarea limbajului, de orice fel, oferă un răgaz al sinelui în raport cu lumea care îl înconjoară. De la cadre unghiulare, la compoziții abstracte, expoziția „Spectre de sinestezie” comunică drept repere de înțelegere ordinea și armonia, elemente care sunt plasate paradoxal în multitudinea de senzații generate afectiv. Supuse unui limbaj sinestezic, impulsurile artistice sunt prezente în tărâmul minimalismului și al abstracției geometrice. În acest sens, expoziția celor doi artiști pune în prim-plan farmecul atemporal al simplității geometrice, invitând publicul să se cufunde într-o lume a formei pure, prin explorarea esenței expresiei artistice, în care fiecare linie sau model conturează un cadru complex.

„Convenția, în ceea ce privește gama cromatică infinită a undei de lumină, provoacă asocieri între senzații de naturi diferite, care pot fi atribuite și transpunerilor metaforice din planul artei poetice, muzicale sau celei picturale. Distilarea realității, într-un circuit minimalist, apare ca o reacție împotriva complexității și dezordinii vieții moderne. Cum vom putea aplica frecvența luminii invizibile într-un plan vizibil? Fără a garanta un răspuns cert, cei doi protagoniști își propun să deschidă un dialog al sensibilităților nemărginite, care se nasc între privitor și operă”, a declarat Roxana Diochețanu, istoric de artă Elite Art Gallery.

Valeriu Paladi (n. 1968) este un artist complex, definitivându-și instruirea artistică în cadrul a trei universități de arte frumoase, la Chișinău, București și Bologna. Aflat la studii în Italia, artistul a avut o revelație: „Am descoperit o legătură strânsă între pictură și alte arte, precum muzica și poezia”. Inspirația sa provine din predilecția pentru pictura plein air. Împrumutând forme din natură, artistul (re)compune, într-un plan minimal, concilierea individului cu universul. Apolinicul lui Paladi devine un element primordial în ghidarea privitorului spre un spațiu infinit, al liniștii care tronează asupra armoniei dintre raporturi. În ultimii ani, lucrările sale au început să se abstractizeze, concentrându-se pe limitele impuse de configurațiile verticale și orizontale. Folosind aceste forme simple, pictorul dorește să își exprime complexitatea interioară în raport cu practica sa artistică.

Rinaldo Novali (n. 1952) și-a definitivat activitatea creatoare în cadrul Academiei de Arte, secţia pictură, Bologna, ulterior, fiind profesorul artistului Valeriu Paladi, pe care l-a perceput, de la bun început, ca pe un coleg, și nu ca pe un simplu student, încurajându-l permanent în carieră. Rinaldo Novali a fost Șef al Departamentului Pictură al Academiei de Arte, Bologna, având numeroase expoziţii personale în ţara sa natală, Italia, dar şi peste hotare, în Franţa, Grecia, Norvegia și Olanda. De asemenea, acesta a participat și la diverse expoziţii, precum: Bienala Internaţională - Ankara, Turcia (2005) și Bienala Internaţionala de Pictură, Chişinău, Moldova (2011). Deși este un adept al experimentelor artistice, nimic nu este accidental în lucrările sale. Încălcările și variațiile sale sunt chibzuite, artistul valorificând emoțiile pe care le simte atunci când dă viață lucrărilor.

Expoziția „Spectre de sinestezie” va fi deschisă publicului în intervalul 4 - 31 martie, de luni până vineri, la Elite Art Gallery (Piața Națiunile Unite, nr. 3-5), între orele 11:00 – 19:00.

Despre Elite Art Gallery

Elite Art Gallery are drept scop promovarea artiștilor plastici contemporani, prin organizarea unor ample proiecte culturale care expun publicului noi forme de exprimare artistică, abordări inovatoare ale artei moderne precum și ale unor valori deja consacrate.

Mai multe detalii despre seria evenimentelor expoziționale Elite Art Gallery sunt disponibile pe Facebook și Instagram, cât și pe https://www.eliteart-gallery.com/.

Crama Histria, partenerul cu tradiție al Elite Art Gallery, va îmbogăți experiența invitaților la vernisaj cu un vin de excepție.

„Symbiosis”

Elite Art Gallery găzduiește, în perioada 5 – 23 februarie,
expoziția artistului Leo Dolghier Oleg „Symbiosis”

București, 1 februarie 2024. În perioada 5 – 23 februarie 2024, Elite Art Gallery vă invită la expoziția artistului Leo Dolghier Oleg, „Symbiosis”, curatoriată de istoricul de artă, Felicia Acsinte. În cadrul vernisajului, care va avea loc pe data de 8 februarie, începând cu ora 18:00, expoziția va fi îmbogățită cu un element interactiv și dinamic, prezentat de artistul performer, Alexandru Medinschi, completând astfel călătoria vizuală printr-o experiență captivantă.

În crearea unui spațiu vizual distinct, care ilustrează perspectiva personală asupra conexiunii cu sinele autentic, „Symbiosis” devine o piesă vitală în puzzle-ul complex al naturii, o punte către înțelegerea adâncă a propriei existențe și a rolului nostru în simfonia vieții. Lucrările lui Leo Dolghier Oleg ne îmbie, cu ajutorul elementelor vegetale stilizate, să ne cunoaștem în profunzime. Misterul existenței, locusul în care se dezvoltă ființa, descrie o conexiune puternică cu natura. Introspecția are ca scop crearea unei conexiuni profunde, în care fiecare element al naturii înconjurătoare se conectează cu latura umană și o ajută să se descopere la un nivel mai intim.

Omul - custodele naturii și natura - templul său

„Aducând în prim-plan faza tranzitorie a vieții, expoziția redă, în egală măsură cu omul, lumea necunoscută a naturii, făcând legătura dintre aceasta și universul interior al umbrei și misterului propriu. Omul devine custodele naturii, iar natura devine templul său, intrând într-un dans subtil al proceselor de creștere și transformare, definind astfel circuitul vieții. Lucrările expuse devin metamorfozarea esenței ființei umane în relație cu natura, reflectând fuziunea de energii complementare, dar și procesul individual de afirmare a identității interioare. De la delicata observare a unui arbore, la explorarea liberă a diversității necunoscute, „Symbiosis” devine un proces complex de reflecție și autoanaliză, o călătorie în cunoaștere și potențare a misterului, cu momente de căutare și acceptare”, declară Felicia Acsinte, curator al expoziției.

Expoziția „Symbiosis” va fi deschisă publicului în intervalul 5 - 23 februarie, de luni până vineri, la Elite Art Gallery (Piața Națiunile Unite, nr. 3-5), între orele 11:00 – 19:00.

Despre Elite Art Gallery

Elite Art Gallery are drept scop promovarea artiștilor plastici contemporani, prin organizarea unor ample proiecte culturale care expun publicului noi forme de exprimare artistică, abordări inovatoare ale artei moderne precum și ale unor valori deja consacrate.

Mai multe detalii despre seria evenimentelor expoziționale Elite Art Gallery sunt disponibile pe Facebook și Instagram, cât și pe https://www.eliteart-gallery.com/.

Crama Histria, partenerul cu tradiție al Elite Art Gallery, va îmbogăți experiența invitaților la vernisaj cu un vin de excepție.

„IN PLA(i)N SIGHT”

Elite Art Gallery găzduiește, în perioada 9 ianuarie – 2 februarie,
„IN PLA(i)N SIGHT” deschide sezonul expozițional al concursului #FRESH

București, 8 ianuarie 2024. În perioada 9 ianuarie – 2 februarie, Elite Art Gallery este gazda expoziției IN PLA(i)N SIGHT, ale cărei protagoniste sunt Emőke Fábián și Ada Jugănaru, două dintre cele patru câștigătoare ale concursului #FRESH, ediția a VII-a. De asemenea, pe data de 11 ianuarie, începând cu ora 18:00, va avea loc vernisajul expoziției, în prezența celor două artiste.

Cei patru câștigători au fost aleși din peste 70 de participanți înscriși la ediția de anul acesta, de către un juriu de specialitate, format din pictorul și profesorul Andrei Rosetti, membru fondator al grupului Noima (2003), Marian Ionel Dobre, doctor în arte vizuale și profesor asociat la Universitatea Naționala de Arte din București – Pictură și Prof. univ. dr. Codrina Laura Ioniță, profesoară la Facultatea de Arte Vizuale și Design din UNAGE Iași și conducător de doctorat în cadrul Școlii Doctorale Arte Vizuale.

„Dacă perspectiva aeriană avea să cunoască o popularitate imensă în perioada Renașterii, când pictorii descriau influența atmosferei asupra peisajelor de mari întinderi, Emőke Fábián și Ada Jugănaru transformă aerianul și lumina într-un limbaj de sine stătător. Epurând vizual elementul uman, cele două artiste ne induc ideea desprinderii de sol, privirea fiind plasată într-un univers aparte. Cele două artiste îmbrățișează plastic un zbor fizic, dar și unul spiritual, planul teluric fiind înlocuit de un spațiu al contemplării, al minunării, dar și al uitării”, a declarat Ioana Mirică, Curator Elite Art Gallery.

Privind lumea de sus

Emőke Fábián a impresionat juriul #FRESH cu proiectul „Hărți în peisaj”, care conține picturi în ulei și lucrări pe hârtie. „Peisajul este principala sursă de inspirație pentru mine. Sunt atentă tot timpul la peisajul care mă înconjoară și îl studiez. În picturile mele în ulei îmi place să folosesc cunoștințele pe care le adun din sesiunea de plein air din timpul verii, unde studiez calitatea atmosferică și spațială a culorii și încerc să-mi îmbogățesc paleta de culori, pe care le configurez apoi în atelier în compoziții personale”, a declarat Emőke Fábián.

Jocul de-a...lumini și umbre

În ceea ce o privește pe Ada Jugănaru, aceasta a surprins juriul #FRESH cu o viziune inedită asupra luminii. Artista a experimentat în atelier dubla natură a acesteia. „În acest proces, dualitatea corpuscul-undă am tradus-o în termeni de material-imaterial, interacțiunea luminii cu materia fiind cea interogată. Așadar, nu de pe poziția celui care măsoară natura, ci din perspectiva celui care se lasă inspirat de ea, mi-am pus întrebarea: dacă lumina nu este materie, de ce interacționează la nivel sensibil cu materia? Mai precis, de ce există umbră?”, a declarat  Ada Jugănaru.

Expoziția IN PLA(i)N SIGHT poate fi vizitată în intervalul 9 ianuarie – 2 februarie, de luni până vineri, la Elite Art Gallery (Piața Națiunile Unite, nr. 3-5), între orele 11:00 – 19:00.

Despre Elite Art Gallery

Elite Art Gallery are drept scop promovarea artiștilor plastici contemporani, prin organizarea unor ample proiecte culturale care expun publicului noi forme de exprimare artistică, abordări inovatoare ale artei moderne precum și ale unor valori deja consacrate.

Mai multe detalii despre seria evenimentelor expoziționale Elite Art Gallery  sunt disponibile pe Facebook și Instagram, cât și pe https://www.eliteart-gallery.com/

Perpetuum Ludum

Elite Art Gallery găzduiește, în perioada 1 - 29 noiembrie,
expoziția de grup „Perpetuum Ludum”

Elite Art Gallery găzduiește expoziția de grup „Perpetuum Ludum” semnată de artistele Rodica Crîșmaru, Daniela Donțu-Hașcevoi, Nadejda Lungu și Andreea-Gabriela Tudor. Vernisajul expoziției va avea loc miercuri, 1 noiembrie, de la ora 18.00, iar expoziția va putea fi vizitată în perioada 1-29 noiembrie, între orele 11:00 și 19:00. Evenimentul este îngrijit de curatoarea Ana Traci-Neagoe și oferă publicului rețete de interpretare a umanității copleșite de trecut, prezent și viitor.

„Cum se măsoară eternitatea dacă suntem prinși într-o buclă a timpului? Ce mai avem de spus prin portrete ce își dezvăluie nestingherit identitatea? Oare suntem prinși într-un scenariu ludic care nu ne dă răgaz să ne regăsim? Expoziția semnată de cele patru artiste fixează în discursul critic al privitorului aceste întrebări având menirea să descoase complexitatea ființei umane angrenate într-un joc perpetuu al existenței. Trei ipostaze prin care ne este ilustrat prezentul, trecutul și promisiunea unui viitor ne sunt destăinuite prin lucrări de pictură a căror conținut înregistrează plastic aspecte sociale cunoscute, definite prin emoție, nostalgie, gingășie și, nu în ultimul rând, rutină”, declară Ana Traci-Neagoe, Curator Elite Art Gallery.

Artista Rodica Crîșmaru împrumută figurile din cotidian, oferindu-le rolul emblematic de a înfățișa prezentul cu toată încărcătura socială pe care o deține. Daniela Donțu-Hașcevoi se alătura acestui demers cu portrete prin ale căror expresii, caractere și riduri sunt cântărite grijile care ne macină existența. Andreea-Gabriela Tudor explorează chintesența trecutului printr-o serie de lucrări legate de maternitate și nucleul familiei, având ca punct de pornire fotografii din arhiva personală. Nadejda Lungu ilustrează fragilitatea umană asumată prin secvențe ce promit viitorul, așternând pe pânză trăsături ale pruncii cu gesturi nelipsite de gingășie.

„Într-un circuit, parcă profetic, se trasează repere de studiu ale lumii de ieri, de astăzi și de mâine prin pictură care nu necesită dezbateri, și nici polemici, ci un exercițiu asumat de conștientizare. O expoziție despre oameni care ne poartă într-un joc al dăinuiri și care ne îndeamnă să ne acceptăm ritmul în deplină rațiune cu vremurileˮ, adaugă Ana Traci-Neagoe.

 

Despre Elite Art Gallery

Elite Art Gallery are drept scop promovarea artiștilor plastici contemporani, prin organizarea unor ample proiecte culturale. Sunt înfățișate publicului noi forme de exprimare artistică, abordări novatoare, proprii artei contemporane, dar și valori deja consacrate în spațiul cultural românesc. Asociația implementează proiecte în domeniul artelor vizuale, muzicii, dar și proiecte educaționale.

E = M VINAY / 77 | Michel Vinay

02 - 28 octombrie 2023

În perioada 2-28 octombrie 2023, Elite Art Gallery găzduiește expoziția personală a pictorului Michel Vinay, așezată sub titlul „E = M VINAY / 77”. Vernisajul expoziției va avea loc pe data de 2 octombrie, ora 18.00, printr-o intervenție a criticului de artă Oliv Mircea.

„Martor a două decenii și jumătate de viață artistică și de evenimente care se petrec în România, Michel Vinay a decis să devină o prezență remarcabilă și expresivă în spațiul cultural românesc, alăturându-se de mai mulți ani grupării artistice a pictorilor din Bistrița. În plină paradigmă postmodernă prezența lui în expoziții de pictură și în saloane consemnează un fapt inedit și straniu: un artist francez se expatriază cu patria lui cu tot. El aduce în atelierul și în noua lui casă din Romania ceva din expresivitatea, spiritul ludic și dinamismul de altădată al culturii din care vine. El se plasează în devenirea sa de la început într-o logică a conjuncției cu ajutorul căreia își pecetluiește o identitate care are ineditul și stranietatea ei. Ce aduce proaspăt cu el Michel Vinay? El face prin arta pe care o practică  în așa fel încât atracția pasională  și sentimentul ludic să se inculce în operă prin dimensiunea lui deschisă, creativă. O intensificare a vieții se exprimă printr-un freamăt  și printr-o efervescență cu care reușește să îmbrățișeze tot felul de anomii și nomadisme.  Viața din lucrările lui pe care o crezusem stoarsă de vlagă își recapătă o stranie forță și vigoare. Există în ceea ce face artistul un semn de spectaculoasă tinerețe, un duh pe care îl întreține copilul etern din el. Avem paradoxuri la fiecare pas și acestea se instituie între notabilitatea recunoscută  a tradiției consacrate și anomia care stă să vină și să prindă chip. E un duh de „sălbăticie” care face ca incantațiile vechilor stiluri să coexiste și să se prezinte ca operă. Joaca pe care ne-o propune pictorul se produce în spiritul unei mereu înnoite reîncântări a lumii. Prin noile și personalele lui partituri pictorul re-învie  trasee inițiatice făcând posibil un suprarealism pe care îl îndrăgește și îl cultivă împreună cu afinii lui. Formele și jocul nu se feresc să se alăture sau să citeze de câte ori simte nevoia pe un Duchamp, Picabia, Miro, pe Max Ernst, Georgio De Chirico, căutând soluțiile ca în arta brută a lui Dubuffet sau ingeniozități ca ale lui Picasso. Pictorul caută peste tot și descoperă semne de vitalitate cu tot ce au ele peren și aventuros într-însele. Michel Vinay trăiește și lucrează în atelierul său de la Bistrița‟.

Oliv Mircea, critic de artă

Michel Vinay (n.1946) se naște în Lyon, Franța. Studiază la Ecole de Beaux-Art din Lyon, oraș unde a lucrat o vreme ca designer de modele de imprimeuri pentru Fabrica de Mătase. Se instalează apoi la Passonfontaine, în Franche-Comte unde lucrează în atelierul propriu ca restaurator  de mobile stil și de obiecte de artă, tablouri și sculptură. Din anul 2000 trăiește în Romania, la Bistrița și la Livezile . Aici a cumpărat o casă săsească  pe care încearcă să o restaureze. A adoptat un copil prin care și-a obținut o proaspătă bucurie de a trăi.

Elite Art Gallery are drept scop promovarea artiștilor plastici contemporani, prin organizarea unor ample proiecte culturale. Sunt înfățișate publicului noi forme de exprimare artistică, abordări novatoare, proprii artei contemporane, dar și valori deja consacrate în spațiul cultural românesc. Asociația implementează proiecte în domeniul artelor vizuale, muzicii, dar și proiecte educaționale.

Balchik Art Residency | Pictori de azi la Balcic

Eugen ALUPOPANU, Andreia CIȘMAȘIU, Adrian CRÎȘMARU, Rodica CRÎȘMARU, Alexandra FLOAREA, Andreea Gabriela TUDOR, Bogdan SASSU

30 august-29 septembrie 2023

În perioada 30 august-29 septembrie 2023, Elite Art Gallery găzduiește expoziția artiștilor care au participat în cadrul rezidenței artistice de la Balcic din acest an. Evenimentul este intitulat Balchik Art Residency și celebrează 20 de ani de desfășurare neîntreruptă a taberei „Pictori de azi la Balcic‟, proiect inițiat de Asociația Elite Art Club UNESCO. Vernisajul expoziției va avea loc pe data de 5 septembrie, ora 18.00.
„Tema Balcicului a creionat activitatea Asociației Elite Art Club UNESCO timp de 20 de ani, reușind să ofere unui număr de peste 250 de artiști români șansa să fructifice moștenirea unui spațiu geografic care îmbină fluxul istoric cu spiritul contemporan. Cu ambiția de a susține un demers cultural, proiectul a strâns în jurul său artiști din diferite generații, provocându-i să participe la un experiment ce măsoară și confirmă energia și forța de inspirație a locului.
Ediția din acest an nu-și dezminte menirea, rezidența încurajând spiritul ludic, libertatea de exprimare și bucuria de a sintetiza văzutul. Artiștii participanți au acceptat să redescopere Balcicul prin intermediul picturii și au așternut pe pânză elemente desprinse din natură, figuri și personaje emblematice locului, precum și compoziții cu o deosebită încărcătură simbolică. Lucrările expuse deschid porți de cunoaștere, oferă motive de meditație și stârnesc curiozitatea prin viziuni diferite asupra unei singure teme descusute temeinic de mari maeștri ai școlii românești de artă, dar și de generațiile ulterioare. Prin definiție, Balcicul cultivă sensibilitatea pentru emoția locului, marcat de istorie și tradiție, învăluit de vrajă și binecuvântat de rugăciune”. Ana Neagoe, Curator

Elite Art Gallery are drept scop promovarea artiștilor plastici contemporani, prin organizarea unor ample proiecte culturale. Sunt înfățișate publicului noi forme de exprimare artistică, abordări novatoare, proprii artei contemporane, dar și valori deja consacrate în spațiul cultural românesc. Asociația implementează proiecte în domeniul artelor vizuale, muzicii, dar și proiecte educaționale.

Proiect desfășurat cu sprijinul: 4U Travel, Dvoreca Balchik și Fundația Regală Margareta a României
Mulțumim Cramei Histria care va îmbogăți experiența invitaților la vernisaj cu un vin de excepție.
Parteneri Media: Uniunea Artiștilor Plastici din România, Empower Artists, Modernism, Radio România Cultural, TeenPress, Zile și Nopți, Aici a Stat, Fundația Anonimul, Ella Congress&Events

Obsessive Memories | Liana CORB & Mateo SABATINO

02-28.08.2023

În perioada 2-28 august Elite Art Gallery vă invită la expoziția intitulată Obsessive memories, semnată de Liana Corb și Mateo Sabatino, doi dintre câștigătorii concursului de artă Fresh.  Vernisajul expoziției va avea loc pe data de 2 august, ora 18.00.

Concursul de artă Fresh, aflat la a șasea ediție, fixează în domeniul artelor vizuale o căutare neobosită de tinere talente și inedit. Inițiat de Elite Art Gallery în anul 2017, concursul a reușit să identifice și să promoveze de-a lungul anilor artiști aflați la început de drum, astfel au fost desemnați patru câștigători care au îmbogățit calendarul expozițional cu două evenimente. Juriul ediției #Fresh 2023 este format din masteranzii CESI, specializați în Teoria și practica imaginii, aceștia fiind de fapt și curatorii  expozițiilor.

Picturile Lianei Corb trimit la stilistici neoexpresioniste, acestea ilustrează portrete și imagini colective reprezentate în scene uzuale, cotidiene, sub forma unor amintiri re-derulate, ca prin vis. Portretele sunt redate într-o tensiune care evocă un tip de stop cadru al personajelor, permițând o analiză lucidă asupra efemerității fiecărui moment al evenimentelor din existența noastră.  Între deja-vu-uri și interogarea cotidianului, momente din viața artistei pot fi revăzute, salvate, recreate și arhivate. Lucrările Lianei curg prin amintiri aproape comune tuturor, o lume burgheză prezentă in secvențe: școala și absolvirea, siesta unor persoane apropiate, o referință la pictura lui Diego Velázquez (Las Meninas).

Mateo Sabatino creează o opoziție la fluența picturilor Lianei Corb și oferă un cadru deschis, un portret studiat, prin două lucrări care prezintă imagini disruptive. Prin juxtapunerea celor două imagini, portretul integrat în această selecție exprimă o atitudine critică asupra iluziei de (auto)control pe care credem că o avem când analizăm lumea din perspectiva personală, când ne exprimăm convingerile și încercăm un tip de izolare pentru a ne proteja de acele influențe sociale care ne scot din zona de confort. [...] Există o similitudine cu mecanismul loteriei, când putem face alegeri care ne pot aduce combinația câștigătoare sau dimpotrivă. Astfel, suntem martorii unei scene distructive, cu temă ecologică, așa cum reiese din cealaltă lucrare a artistului, în care omul alege, în mod conștient să își distrugă orașul, mediul vital sau chiar propriul viitor„. Mihai Milea & Ailin Menabil

Liana Corb (n. 1968) este absolventă a programului de Master, secția Sculptură, în cadrul Facultății de Arte Vizuale din Oradea. Membră a Uniunii Artiștilor Plastici din Oradea (2018) artista se remarcă prin numeroase expoziții pe teritoriul României dar și în străinătate, precum Italia și Slovacia.

Mateo Sabatino (n. 1998), absolvent al Facultății de Arte Vizuale și Design din Iași, secția Artă Murală, îmbină  pasiunea  pentru muzică cu cea pentru pictură printr-o serie de proiecte murale complexe în București, Constanța, Iași, Cluj, Pitești și Bacău.   

Curatori:

Mihai Milea & Ailin Menabil

Coordonator: Ana Negoiță

Expoziția este organizată în parteneriat cu Centrul de Excelență în Studiul Imaginii din cadrul Universității București.

Elite Art Gallery are drept scop promovarea artiștilor plastici contemporani, prin organizarea unor ample proiecte culturale. Sunt înfățișate publicului noi forme de exprimare artistică, abordări novatoare, proprii artei contemporane, dar și valori deja consacrate în spațiul cultural românesc. Asociația implementează proiecte în domeniul artelor vizuale, muzicii, dar și proiecte educaționale.

TEMA | Expoziție de pictură comparată
Cristian DIȚOIU ǀ Horea PAȘTINA

04-31 iulie 2023

În perioada 4-31 iulie 2023, Elite Art Gallery găzduiește expoziția de pictură comparată semnată de pictorii: Cristian Dițoiu și Horea Paștina. Vernisajul expoziției va avea loc pe data de 4 iulie, ora 18.00. Lucrările oferă repere de citire ale naturii prin semne și forme ce-și creionează discursul de interpretare prin metode distincte. Capacitatea de sinteză a pictorilor ne dezvăluie sonoritatea albului și puterea de expresie a liniei; secretele formulelor geometrice în procedee de expresie plastică menite să desăvârșească rigori matematice în rețete de ascultare.

Cristian Dițoiu cercetează lumina prin mijloacele picturii, aducând pe simeze lucrări ce încununează 15 ani de cercetare asupra unor serii intitulate: Ecleraj. În expoziția curentă vor fi expuse două serii de lucrări, în oglindă, una față de cealaltă. Structura interioară este de pătrat înscris în pătrat și tablou în tablou. Paleta este completă: roșu - albastru + galben, alb și negru. Activitatea pictorului, prin prisma procesului aprofundat de cercetare, definește un spectru mai larg al picturii : abstract- concret- rațional.

Horea Paștina fructifică cercetarea laborioasă asupra naturii din ultimul deceniu prin „grădini ale sufletuluiˮ, în prezența luminată a Sfântului Duh, în care fiecare linie modelează prezența iminentă a crucii ca reper de înțelegere a lumii, ca metodă de sinteză a văzutului prin profunzime plastică. Astfel, în cele mai recente lucrări, pictura se desprinde de recognoscibil și adoptă simplitatea liniei și a desenului geometric ca portal către o lume în perpetuă reculegere și ascultare.

Cristian Dițoiu (n.1967 Grădiștea / Vâlcea) este absolvent al Academiei de Artă București, secția Pictură la clasa profesorilor Horea Paștina și Mihai Sârbulescu (1996). Membru al Uniunii Artiștilor Plastici începând cu anul 1997, pictorul participă în cadrul a  numeroase expoziții de grup și semnează un număr însemnat de expoziții personale. În anul 1998 artistul fondează „Grupul fără numeˮ alături de N. Badiu, F. Peia,  M. Dobre și V. Paladi, oferind publicului 12 expoziții pe parcursul a 14 ani de  existență. Printre cele mai recente expoziții personale se numără: „Ecleraj- friză LXXXIVˮ, Palatul Culturii, Iași (2019), „Ecleraj, construcție - deconstrucție, Jecza Gallery, Timișoara (2017) și „Ecleraj, roșu- albastru, construcție-reconstrucție, Galeria Anticariat Curtea Veche, București (2016).

 

Horea Paștina (n. 1946, Alba Iulia) își construiește o activitate fructuoasă în jurul grupului Prolog în calitate de co-fondator alături de Constantin Flondor și Paul Gherasim, Christian Paraschiv și Mihai Sârbulescu. Absolvent al Institutului de Arte Plastice „Nicolae Grigorescuˮ, la clasa profesorului Alexandru Ciucurencu, Horea Paștina se remarcă de-a lungul anilor prin numeroase expoziții personale în țară și în străinătate, precum și prin prezența activă în cadrul expozițiilor de grup. Cu lucrări în colecții private, galerii și muzee, artistul este premiat în repetate rânduri iar în anul 2004 este decorat cu Ordinul Meritul Cultural (în grad de ofițer) și în anul 2010, la Alba Iulia, cu distincția „Crucea Arhiepiscopalăˮ.

Elite Art Gallery are drept scop promovarea artiștilor plastici contemporani, prin organizarea unor ample proiecte culturale. Sunt înfățișate publicului noi forme de exprimare artistică, abordări novatoare, proprii artei contemporane, dar și valori deja consacrate în spațiul cultural românesc. Asociația implementează proiecte în domeniul artelor vizuale, muzicii, dar și proiecte educaționale.

Partener al evenimentului este Crama Histria care va îmbogăți experiența invitaților la vernisaj cu un vin de excepție.

Mon Paris | Gizella POPESCU

2-30 iunie 2023

În perioada 2-30 iunie 2023, Elite Art Gallery găzduiește expoziția personală a artistei Gizella Popescu, intitulată sugestiv „Mon Paris‟. Vernisajul expoziției va avea loc pe data de 7 iunie, ora 18.00. Expoziția cuprinde o serie de lucrări ce tratează pictural tema viciilor și a ispitelor contemporane fără ocolișuri, secrete sau dezaprobare. Compozițiile și portretele deopotrivă  adoptă un spirit teatral, ancorând privitorul într-o realitate marcată de pofte. Fără regrete, pe fețele personajelor se citește abundența și atitudinea de desfătare asumată ori reticența față de acest scenariu. Lipsită de pilde, expoziția transmite un spirit boem, lăsând loc de interpretare, povești și lecții de moralitate deschise. Abundă senzația unei false ordini, în care forme nedistinctive pun la îndoială realitatea și valorile.

În practica sa recentă, artista explorează, într-un stil fluid și ușor ironic, arhetipurile umane tradiționale și contemporane, punând accent atât pe diluarea memoriei colective, cât și pe căutările de descifrare a sensului din perspectiva omului contemporan. Lucrările reflectă deopotrivă o critică și o introspecție asupra modului în care percepem moștenirea estetică, raportat la valorile actuale ale societății, în general, și ale artei contemporane, în particular. Imaginile sunt fragmentate, juxtapuse ori alegorice, într-un context ludic intenționat. În cea mai recentă serie de lucrări cuprinsă în expoziția „Mon Paris‟, sexualitatea, libertatea și viciile apar în prim-plan, într-un decor aproape teatral, în care elementele și personajele se recompun și se reinventează în scenete care invită la discurs.

Gizella POPESCU este membră a Uniunii Artiștilor Plastici din România, a expus în galerii private și spații neconvenționale, la Salonul Național de Artă Contemporană și la Muzeul de Artă Casa Simian, din Râmnicu Vâlcea, unde a avut și prima expoziție personală de pictură. Lucrările sale se află în colecții private din țară și străinătate, fiind incluse în mai multe cataloage de artă editate de către Uniunea Artiștilor Plastici din România.

Elite Art Gallery are drept scop promovarea artiștilor plastici contemporani, prin organizarea unor ample proiecte culturale. Sunt înfățișate publicului noi forme de exprimare artistică, abordări novatoare, proprii artei contemporane, dar și valori deja consacrate în spațiul cultural românesc. Asociația implementează proiecte în domeniul artelor vizuale, muzicii, dar și proiecte educaționale.

Alter Ego | Daniela Grapă

08 - 30 mai 2023

În perioada 8-30 mai 2023, Elite Art Gallery găzduiește expoziția cu titlul „Alter Ego‟, semnată de artista ieșeană Daniela Grapă. Vernisajul expoziției va avea loc pe data de 9 mai, ora 18.00. Expoziția cuprinde o serie de lucrări  care explorează subiectul „conștiinței de sine‟, având ca suport teoretic câteva dintre concepțiile filosofice ale existențialismului, dezvoltate de filosofi precum E. Husserl și E. Levinas.

Lucrările artistei surprind fețe ancorate în căutări filosofice bazate pe identitatea „celuilalt‟ ca parte dintr-un tot întreg. Dualitatea capătă semnificații profunde, creionând figuri care își dezvăluie secretele, astfel stârnind o nevoie naturală de regăsire. Chipurile împrumută o forță spirituală ce slujesc registrului pictural pe post de reper definitor din care se împletesc liniile, se aștern petele de culoare și se conturează stări.

Percepția conștiinței de sine este posibilă doar prin existența unui al doilea eu” (reflexia sinelui sau a unei alte persoane), a unei alterități, a celuilalt”, iar raportul sinelui cu celălalt reprezintă baza relațiilor umane. Acest raport presupune și o dimensiune etică ce fixează reperele în cadrul căreia se dezvoltă relația sinelui (persoanei) cu celălalt. Identitatea sinelui are ca reper absolut divinitatea, fiind în esenţă, oglindirea divinităţii‟. Autoarea

Daniela Grapă (n.1976)  este absolventă a programului de Master din cadrul Facultății de Filozofie, Universitatea Al. I. Cuza din Iaşi, secția Filozofia artei şi management cultural (2007). Studiile de licență le încheie în anul 1999 în cadrul Facultății de Arte Vizuale ( Universitatea Națională de Arte „George Enescu‟ din Iași, secția Sculptură), la clasa profesorilor Dan Hatmanu și Dan Covătaru. În același an, artista devine membră a Uniunii Artiștilor Plastici din România, filiala Iași. Daniela Grapă se remarcă prin numeroase expoziții personale și de grup organizate atât în țară, cât și în străinătate. Printre cele mai recente expoziții personale se numără: Ireversibil, Căminul Artei, București 2023;  Imago mundi, Galeriile Dan Hatmanu, Iaşi 2022; Asimetric, Galeria Victoria, Iaşi 2022; Fluidity, Galleria 8,75 Artecontemporanea, Reggio Emilia, Italia 2019

Elite Art Gallery are drept scop promovarea artiștilor plastici contemporani, prin organizarea unor ample proiecte culturale. Sunt înfățișate publicului noi forme de exprimare artistică, abordări novatoare, proprii artei contemporane, dar și valori deja consacrate în spațiul cultural românesc. Asociația implementează proiecte în domeniul artelor vizuale, muzicii, dar și proiecte educaționale.

Cernăuții și gustul cenușii | Constantin Flondor

4 aprilie-3 mai 2023

În perioada 4 aprilie-3 mai 2023, Elite Art Gallery găzduiește expoziția personală a pictorului Constantin Flondor, așezată sub titlul „Cernăuții și gustul cenușii”. Vernisajul expoziției va avea loc pe data de 4 aprilie, ora 18.00, printr-o intervenție a criticului și istoricului de artă Cristian-Robert Velescu.

„Cernăuții și gustul cenușii” sunt cuvintele sub care, recent, Constantin Flondor a hotărât să așeze o selecție importantă de imagini extrasă din felurite segmente ale creației sale, alăturând opere ce aparțin unor faze distincte, dar și unor tehnici diverse, bunăoară pictura și fotografia. Să amintesc încă de la bun început că firul care le leagă este cel autobiografic. Toate au menirea de a conduce mesajul artistului în chiar aria de lumină a înțelegerii semenilor săi. O lumină când strălucitoare, când difuză. Selecția de lucrări pe care Constantin Flondor o propune e purtătoare a unor însușiri cardinale, a smereniei și a sacrificiului, ambele proprii creației, dar și ființei creatorului, care se întâmplă să fie pictor. Să mai adaug oare că smerenia creatorului, transmisă și creației, s-a distilat și se distilează încă sub ceea ce voi numi „presiuni ale istoriei”, Cernăuții natali fiind percepuți – în expoziție chiar – ca „oraș al durerii”, oarecum în felul în care Mântuitorul ni s-a arătat ca „Bărbat al Durerii” (Vir Dolorum)? Înadins am precizat că mesajul aflat în partea nucleică a creației e așezat, aidoma unei ofrande, în aria de lumină a înțelegerii privitorului. Sacrificând, artistul se și smerește. Căci, într-un mod deosebit în cazul expoziției de la Galeria Elite, dar și în cuprinsul creației înțelese ca ansamblu semnificant, Constantin Flondor a renunțat de multă vreme deja la misiunea de „luminător” al semenilor săi. O misiune pe care tradiția renascentistă i-a încredințat-o artistului, înțeles – sau poate numai perceput? – ca ființă excepțională. Dimpotrivă, Flondor își așază mesajul în locul cel mai primejduit cu putință, în chiar puterea de înțelegere – oscilantă, limitată – a semenilor săi. Astfel, „detronat” prin propria-i voință, artistul așteaptă ca divinitatea însăși, în splendoarea chenozei sale, să coboare în mintea creaturii‑spectator și să culeagă de acolo ofranda adusă de artist. Este, aceasta, un „releu” al valorizării imaginii plastice rar întâlnit în istoria artei – înrudit, poate, numai cu acela propriu „artei populare” –, unul care aruncă peste bord toate „construcțiile instituționale” și toate „ierarhiile”, artistul încredințându-se numai lui Dumnezeu. În cazul artei lui Constantin Flondor, funcționalitatea amintitului „releu” este favorizată – cred – și de dimensiunea autobiografică așezată de artist  în structurile operei.

                                                                    Cristian-Robert Velescu

Constantin Flondor (n.1936) este nepot al pictorului cernăuțean Nicolae Ivasiuc și descendent al unei importante familii bucovinene. Co-fondator al grupărilor de artă „111”, „Sigma” și „Prolog”, Flondor se face remarcat prin prolificitate, consecvență și implicare. În cursul prestigioasei sale cariere, practica artistică și demersul pedagogic au fost îmbinate în mod statornic. În perioada 1962-1991, Constantin Flondor a predat la Liceul de Arte Plastice din Timișoara, iar între 1991 și 2002 la Facultatea de Arte și Design din Timișoara, unde a împlinit între 1996 și 1999 funcția de decan. Prezent în numeroase expoziții personale și de grup din țară și străinătate, artistul a dobândit o notorietate de necontestat, vădindu-se a fi una dintre figurile emblematice ale artei românești contemporane. Ca orice membru al grupului Prolog, Constantin Flondor privește cu deferență în direcția tradiției artistice, pe care o admiră. Fapt care nu îl impiedică să confere propriei creații o solidă dimensiune experimentală. Pictură de șevalet și desen, mail-art, instalație, performance și film, sunt mediile expresive pentru care a optat în cursul timpului. Flondor trăiește și creează la Timișoara.

Elite Art Gallery are drept scop promovarea artiștilor plastici contemporani, prin organizarea unor ample proiecte culturale. Sunt înfățișate publicului noi forme de exprimare artistică, abordări novatoare, proprii artei contemporane, dar și valori deja consacrate în spațiul cultural românesc. Asociația implementează proiecte în domeniul artelor vizuale, muzicii, dar și proiecte educaționale.

THE RAY OF LIFE | Andreea RUS

13 - 31 Martie 2023

În perioada 13-31 martie 2023 Elite Art Gallery găzduiește expoziția personală a artistei Andreea Rus. Evenimentul expozițional va fi marcat printr-un finisaj care se va ține pe data de 31 martie, ora 18.00. Expoziția este curatoriată de Miruna Barcan și este concentrată în jurul unui proces organic de emancipare a luminii interioare, înrădăcinat în diferite versiuni incipiente ale existenței materiale. Motivele care apar recurent în spațiul compozițional al Andreei Rus variază între cele naturale, centrate în jurul elementelor vegetale pe care le expune și cele figurative, sugerate direct prin personaje, trasând cu claritate o cronologie a inocenței.

Prin cromatica aleasă, lucrările ei suscită o reacție autoreflexivă din partea privitorului,  tonurile închise, predominant reci, utilizate în construcția spațiului sau a personajelor se află într-un contrast puternic cu prezența luminii, care, în mod surprinzător,  este formulată într-o tonalitate similară. Guvernată de acest joc ingenios, interacțiunea dintre cele două întărește sentimentul de profunzime și mișcare în raport cu elementele prezente și creează o experiență vizuală dinamică, aproape imersivă.   Fuziunea organică a stilurilor și jocul formelor și al luminii, se coagulează într-un tip de omogenitate plastică, eminamente specific artistei și conectează privitorul la o nostalgie timpurie, corespondentă primilor ani de viață, care invită la dialog propria lumină interioară și pune sub semnul întrebării reminiscențele inocenței personale‟. Miruna Barcan

Andreea RUS este absolventă a Universității de Artă şi Design din Cluj-Napoca, program Licență (2005) și program Master (2007). Doctor în Arte Vizuale începând cu anul 2010 artista se face remarcată prin prezența activă în numeroase expoziții de grup în țară și străinătate, precum: Salonul Anual UAP Cluj (Decembrie, 2022), Salonul Național de Plastică Mică - Brăila (2022), „Dos mundos_Două lumi‟, România- Ecuador etc. Printre cele mai recente expoziții personale se numără: „Lumini abisale. Omagiu sfinților închisorilor comuniste”, Biblioteca Națională a României (2022), „Behind Utopia. Looking for the meaning off life”, Palatul Culturii, Târgu- Mureș (2022) și „Locuri ale fericirii‟,  Galeria UAP Suceava (2020).

Elite Art Gallery are drept scop promovarea artiștilor plastici contemporani, prin organizarea unor ample proiecte culturale care expun publicului noi forme de exprimare artistică, abordări inovatoare ale artei moderne precum și ale unor valori deja consacrate. Asociația implementează proiecte în domeniul artelor vizuale, muzicii, dar și proiecte educaționale.

Matrici și lirice | Teodor Arghir

20 Februarie-3 Martie 2023

Elite Art Gallery are plăcerea de a prezenta publicului, la sediul său din Strada Piața Națiunilor Unite 3-5, în perioada 20 Februarie - 3 Martie, creațiile artistului Teodor Arghir. Expoziția „matrici si lirice”, parte a unui proiect încă în desfășurare, prezintă o selecție de lucrări din seria cu același nume, și abordează într-o reprezentare variabilă idei, stări și sentimente. 

Despre seria sa „matrici și lirice” artistul scrie: „Dezvoltându-se pe conceptul matricei, se poate urmări o infinită paletă de suprapuneri de tip tramă, un univers bidimensional, care conține tridimensionalul si chiar mai mult decât fizicul - psihologicul, lumile onirice etc.”
„Matrice”, termen matematic, desemnează un aranjament rectangular sau un tabel constituit din numere, simboluri sau expresii, aranjate pe rânduri sau coloane, în care elementele sunt interconectate, scopul fiind de a prezenta un obiect sau o proprietate a acestuia. 

Arghir preia conceptul și îl transferă în viața cotidiană, ce „poate fi tradusă prin intermediul matricei, prin regularitatea sistemului de rânduri și coloane, prin sistemul cel mai simplu de linii drepte [...].” Patru dintre lucrările prezentate, Gula, Avaritia, Ira, și Superbia fac referire la cele păcate capitale și, ca atare, se înscriu într-o tradiție vizuală cu origine în Evul Mediu. Istoric, reprezentările timpurii au avut o abordare practică, în folosul religiei sau al societății, folosind forme ușor accesibile (de regulă personificări) pentru a transmite sentimentele subiacente. Teodor, înarmat cu o înțelegere aparent viscerală a esenței acestora, abordează subiectele dintr-o perspectivă non-obiectivă, juxtapunând subiectivitatea emoțiilor cu  construcții rigide care alcătuiesc Matricea nevăzută

Who Painted My Rabbit Red? | Ana-Sabina Drinceanu și Daniela Nemțanu

10.01- 3.02|2023

Începem anul #Fresh, încărcați cu forță creatoare și inspirație. Elite Art Gallery vă invită începând cu data de 10 ianuarie la expoziția intitulată Who Painted My Rabbit Red?, semnată de Ana-Sabina Drinceanu și Daniela Nemțanu, două dintre câștigătoarele concursului de artă Fresh.

Concursul de artă Fresh, aflat la a șasea ediție, fixează în domeniul artelor vizuale o căutare neobosită de tinere talente și inedit. Inițiat de Elite Art Gallery în anul 2017, concursul a reușit să identifice și să promoveze de-a lungul anilor artiști aflați la început de drum, astfel au fost desemnați patru câștigători care au îmbogățit calendarul expozițional cu două evenimente. Juriul ediției #Fresh 2023 este format din masteranzii CESI, specializați în Teoria și practica imaginii, aceștia fiind de fapt și curatorii  expozițiilor.

Firul roșu poate să călăuzească un om prin viață, poate să lege destine. Firul roșu poate să fie un fir de sânge.  Atât de diferite ca practică a esteticii și a temelor vizuale, Ana-Sabina Drinceanu și Daniela Nemțanu disecă în profunzime corpul fragilității, al supunerii și al sălbăticiei, într-o lume contemporană care devine tot mai transparentă în obiceiurile cruzimii sale. Lucrările de față ne obligă să credem mai departe în succesul demascării, să nu obosim să îi facem martori, alături de noi, pe cei care încă bâjbâie cu mâinile întinse înainte. Firul roșu nu se oprește în vârful degetelor‟. (Curator: Augustin Cupșa)

Echipa curatorială:

Alexandra Moț, Ailin Menabil, Alina Bălan, Alina Catană, Ana Zota, Augustin Cupșa, Betty Stoicovici, Carmen Moraru, Gabriela Tudor, Luciana Crăciun, Mihai Milea, Miruna Mihai și Vlada Zagnat.

Coordonatori: Ana Negoiță, Miruna Barcan

Mai multe detalii despre seria evenimentelor expoziționale Elite Art Gallery  sunt disponibile pe pagina de Facebook  și pe https://www.eliteart-gallery.com/

Elite Art Gallery are drept scop promovarea artiștilor plastici contemporani, prin organizarea unor ample proiecte culturale care expun publicului noi forme de exprimare artistică, abordări inovatoare ale artei moderne precum și ale unor valori deja consacrate. Asociația implementează proiecte în domeniul artelor vizuale, muzicii, dar și proiecte educaționale.

Cea mai frumoasă noapte | Expoziție MARARA

7 decembrie 2022-7 ianuarie 2023

În perioada 7 decembrie-7 ianuarie 2023, Elite Art Gallery vă invită la expoziția intitulată „Cea mai frumoasă noapte‟, semnată de Marara. Deschiderea oficială a evenimentului se va ține Miercuri, 7 decembrie, ora 18.00.

Pe măsură ce noaptea se apropie şi contururile realității se topesc, când mă simt pe jumătate amorțită de evenimentele de peste zi, gândurile încep să alerge cu propriile forțe, lăsând cât mai departe gălăgia fără rost din spatele lor. Aproape de marginea Nopții, mă simt din ce în ce mai ușoară, mă împing confortabil în perne și las gândurile să-și aleagă drumurile. [...]

Apoi mă transport pe aici, mai aproape, şi mă strecor printre păsări, copaci, prieteni, necunoscuți, le aud cele mai ascunse gânduri. [...] Dimineața, sunt o libelulă greoaie care zboară printre cafenele și caută aroma trezirii, apoi sunt un trompetist exaltat de toate câte sunt în jurul meu, de ceea ce am de făcut și spus, apoi mi se pare că sunt un melc care visează la viteză și niciodată nu se oprește din croșetat imagini, că sunt un scenarist într-o piesă absurd-frumoasă sau o doamnă de pension cu mustață care stă într-un salon luminat cu candelabre imense şi combină povești, personaje și locuri care nu mai există. 

Noi, oamenii, suntem interpreții vieții noastre, într-una dintre cele mai frumoase nopți!‟

MARARA este numele atelierului care le reunește pe Mara Patriche și pe Marilena Burcea. Cele două artiste folosesc materiale naturale, din care creează figurine și alte obiecte decorative, din ceramică (Mara) și lemn (Marilena).

Mara și Marilena au absolvit Universitatea Națională de Artă din București, Facultatea de Arte Plastice, secția Pictură.

Înainte de MARARA, Mara a lucrat în managementul unei galerii de artă, proiecte de artă publică și curatoriat, în vreme ce Marilena s-a dedicat picturii, profesoratului și designului de interior. Amândouă au început să experimenteze în propriul atelier lucrul cu lemnul, respectiv cu lutul.

Marilena: Personajele mele sunt create printr-un proces arheologic de recuperare și reconstrucție, sunt ființe povestitoare care poartă urmele locurilor și obiectelor găsite.
Povestea lucrărilor este o călătorie în spațiu, se conturează  cu mult timp înainte de a intra în atelier. Ea începe în casele oamenilor care își construiesc un cămin, își amenajează casa, spiritul, ființa, dorindu-și liniștea. Când aceste obiecte își pierd sensul sau utilitatea și devin indezirabile, eu le recuperez, le recompun, le dau un nou sens sub o altă formă, devin un A.D.N. pentru o nouă creație, o sursă pentru un nou început, ca o eternă poveste de noapte bună închipuită pe loc.

Mara: Mă inspiră orice situație sau eveniment din viața simplă, de zi cu zi. Îmi place să spun că personajele sau obiectele mele sunt inocente, decojite de orice atingere sau complicație urbană și sunt aduse aproape de o înfățișare poetică, naivă. Imaginez o lume de lut populată de făpturi, fragmente naturale sau arhitecturale. Este o lume de demult, a formelor curate în care figurativul este simplificat până la descoperirea trăsăturilor primitive, neatinse de viciul modernității. Visez o lume idealizată, irațională, pură, departe de orice conflict, unde iubirea și viața sunt împietrite în forma lor inocentă și emotivă.

Elite Art Gallery are drept scop promovarea artiștilor plastici contemporani, prin organizarea unor ample proiecte culturale care expun publicului noi forme de exprimare artistică, abordări inovatoare ale artei moderne precum și ale unor valori deja consacrate. Asociația implementează proiecte în domeniul artelor vizuale, muzicii, dar și proiecte educaționale.

  • Luiza Barcan, critic şi istoric de artă
    "A deschide o galerie de artă nouă într-o lume artistică atât de fărâmiţată, cu atât de multe traume, de la statutul artistului contemporan şi până la cotaţiile reale ale unei opere, constituie o adevărată provocare. Am socotit de bun augur ca acest început pentru Elite Art Gallery să fie marcat cum se cuvine, printr-o expoziţie reprezentativă, printr-o expoziţie de elită. Şi cine oare ar putea să ne dea certitudinea valorii mai bine decât acei artişti plastici – punte între clasicismul interbelic şi pictura contemporană – pentru care pictura s-a identificat până la confuzie cu propria lor existenţă?”
    [ Expoziţia Elite Art Gallery „Seniori ai picturii româneşti contemporane”] 
    Luiza Barcan, critic şi istoric de artă
  • Mihai Plămădeală, critic de artă şi artist vizual
    "Elementele arhitectural-florale ale lui Florian Lucan cunosc în recentele sale pânze forme de coloană, friză spirală sau basorelief. Acestea se constituie în grădini, labirinturi sau hărţi, uneori sub semnul „cinetismului”, alteori dominate de staticul „joc optic” al plantelor. Totul pendulează în jurul binomului micro-macro. Tendinţa de transformare a cercurilor în pătrate şi a elipselor în unghiuri, împreună cu soluţiile cromatice minimaliste creează relaţii magnetice între privitor şi lucrări. La nivel stric vizual, cheia de lectură a acestora pare detaliul organizat în fragment, însă adevărata poveste abia de aici începe."
    [Expoziţia Elite Art Gallery „Arhitecturi florale”]
    Mihai Plămădeală, critic de artă şi artist vizual
  • Oliv Mircea, critic de artă
    „Încercând să configurăm o poetică a picturii lui Marcel Lupşe, dacă ea există, atunci desenul, care trebuie să se înfiripe, trebuie să ştim că nu este, nu vrea şi nu poate să fie polemic. Ideea lui de cunoaştere, în „orizonturi” ierarhice accesibile unei minţi şi inimi libere, conţine un accent marcat pe ezoteric şi iniţiatic. Trebuie folosit pentru a surprinde acest tip de inteligenţă emoţională, cuvântul mărturisire. […] Marcel Lupşe îşi aplică inteligenţa emoţională în aşa fel încât să reuşească să compună imagini nemediat.”
    [Expoziţia Elite Art Gallery „Graţia. Flori de leac”]
    Oliv Mircea, critic de artă
  • Mihai Plămădeală, critic de artă, curator, artist vizual
    “Fie că avem de-a face cu lumea răsturnată, cu evocarea spiritului lui Oskar Peterson, al feeling-ului lui Miles Davis, cu stabilirea unor puncte, sperăm noi, inedite pe axa George Maciunas – Stelarc, cu ritmuri şi acorduri cromatice sau vectori cinetici, Spettacolo del Mondo aparţine artelor vizuale, respingând ideea de “spectacol împietrit” sau de “pictură fluidă”.”
    [Expozitia Elite Art Gallery „Spettacolo del Mondo”]
    Mihai Plămădeală, critic de artă, curator, artist vizual
  • Alexandra Radu, curator
    „Materialul vizual creat de cei opt artişti însumează sedimentările propriilor lor relaţii cu situl Sarmizegetusa, al tensiunilor şi reverberaţiilor transmise de acest loc încărcat de istorie. Unite de timp şi de dorinţa păstrării patrimoniului istoric cultural, arta şi arheologia au îmbrăţişat pe parcursul desfăşurării proiectului « Situl arheologic, sursă de investigare antropologică şi vizuală » aceleaşi ţeluri, printre care valorificarea, promovarea şi expunerea valorilor, unele scoase la lumină de către arheologi, altele zămislite în prezent de artiştii implicaţi.”[Expoziţia Elite Art Gallery „Sarmizegetusa Situl Arheologic, sursă de investigare antropologică şi vizuală”]
    Alexandra Radu, curator
  • Marius Tiţa, publicist şi analist al pieţei de artă
    „Pictorul Corneliu Drăgan-Târgovişte este o revelaţie constantă a creaţiei plastice contemporane. De fapt, preferăm să ne răsfăţăm descoperind mereu minunile pe care ni le dăruieşte la fiecare simeză, ştiind că o expoziţie Corneliu Drăgan-Târgovişte ne relevă orizonturi noi şi apropieri pline de plăcutul mister al descoperirii. După o intensă imersiune în paradisul de acuarelă, a venit şi clipa aşteptată a coborârii acrilului pe paletă şi pânză, a revenirii la tuşa mângâiată, modelată. Rezultă o transparenţă aparte care ne descrie lumea învăluită în desen măiestrit, aşadar, o nouă revelaţie Corneliu Drăgan-Târgovişte, pictorul.”
    [Expoziţia Elite Art Gallery „Marţişor”]
    Marius Tiţa, publicist şi analist al pieţei de artă
  • Dan Hăulică, critic de artă
    “Prin pânzele de mari dimensiuni şi proiecţiile de film din cadrul expoziţiei propuse, acesta ilustrează un concept propriu, inovator, cel al culturii neuro-fiziologice, pledând pentru „o şlefuire la nivel spiritual care se bazează pe raportul între cultural, spiritual şi obiectual.” (Bogdan Lascăr) „Negaţia, fortuit introdusă în corpul cuvântului, mută noţiunea la antipodul pornirilor reprobabile, de violenţă şi vrăjmaşă obstinaţie. Deloc ortodox, sub raport lingvistic, voluntarismul interpretării ţine să mobilizeze fiziologia neuronală pentru o utopie redemptoare. Postulat mai degrabă poetic, – căci, iată, nimerit între uneltele visării artistice, scalpelul neurofiziologiei nu divizează doar, implacabil, nu rămâne prizonier al analizei în sine. Simbolismul corpului conţine şi putinţa unui asemenea vector, conducînd către zbaterile din adânc, pregnant purtătoare de noi configuraţii.”
    [Expoziţia Elite Art Gallery „Neurophysiologic – Opera of Shaping”]
    Dan Hăulică, critic de artă
  • Corneliu Antim, critic de artă
    “Maniera de desluşire a universurilor lăuntrice, prin juxtapunerea a tot felul de elemente şi detalii formale, multe cu o viguroasă trăsătură senzorială a notaţiei grafice, dar cu atât mai expresivă, nu este cu totul proprie acestui artist. Dar Ion Drăghici tinde să o perfecţioneze, până la a şi-o transforma într-o pecete a stilului său. Îl ajută mult în acest efort de definire zestrea artistică şi culturală. Şi, nu mai puţin, desenul dezinvolt şi elegant, simţul bine educat al culorii, rafinamentul liniei şi sensibilitatea cu care îşi practică exerciţiile ludice, chiar şi atunci când scrutează lumea cu ochiul celei mai dureroase lucidităţi. Tocmai în acest mod de raportare bipolară la realitatea în mijlocul căreia trăieşte aflăm sursa modernităţii limbajului plastic al lui Ion Drăghici, dar şi coeziunea rostirii sale artistice. Rostire ce îşi află lesne auditorul şi prin farmecul seducător al poveştilor ce le înşiră, chiar dacă adesea morala lor are ochii în lacrimi şi gestul acuzator.”
    [Expoziţia Elite Art Gallery „Corpul uman”]
    Corneliu Antim, critic de artă
  • Marius Tiţa, publicist şi analist al pieţei de artă
    „Departe de a fi adeptul şi predicatorul unei abordări clasicizante, Mihail Gavril nu se desparte de paleta sa de frescă bucovineană, nu poate şi nici nu vrea asta. Nu este nimic contradictoriu între această constatare şi aspiraţia spre modern şi originalitate ce trebuie să-l caracterizeze pe orice creator. Mai mult, această bogăţie cromatică şi serenitatea potenţează căutarea artistică, luminează unghiul abordării şi sfinţeşte pânza pictată. Enormul bun simţ şi buna-cuviinţă din bagajul genetic însuşi al artistului ne trimit la o continuitate respectuoasă. A pătruns minunea postului pe muntele Athos şi a zburat zvâcnit cu săgeata catedralelor apusene, a desenat pe un colţ de hârtie şi a primit premii de la cei care s-au lăsat cuceriţi instantaneu de pictura sa, şi toate acestea ca pictor venit din România, un colindător din Bucovina care vesteşte frumos lumii despre minunea din noi şi din jurul nostru. S-a apropiat cu deschidere şi curăţenie sufletească de minunile lumii, aşa cum trebuie să vedem Bucovina, noi toţi, locuitorii planetei. Este mesajul artei unui pictor bucovinean prin definiţie şi de excelenţă, ambasador al smeritului răzeş de pe Obcine.”
    [Expoziţia Elite Art Gallery „Din Bucovina la Athos”]
    Marius Tiţa, publicist şi analist al pieţei de artă
  • Maria Ana Tupan, critic de artă
    ”Orizontalitatea luminii e multiplicitatea coloristică a spectrului. Dimpotrivă, ierarhia ei, ca gradaţii ale aceleiaşi culori, ne poartă între greul pământului şi transparenţa celestă. Monocromismul ne urcă în tării, ne eliberează de teluric. În loc să anuleze materia prin negaţia absolută a luminii, ca în seria de tablouri negru pe negru ale lui Rauschenberg, Constantin Severin pune realitatea între paranteze, îngăduind în lucrările sale doar arhetipurile subconştientului colectiv revelate în mituri şi artefacte. “A treia paradigmă” este sintagma cu valoare programatică din manifestul său, care a devenit şi numele unui grup de artişti din diverse ţări din care face parte artistul, şi care se depărtează astfel de originile expresionismului apărut ca o reacţie la teoriile despre haos, entropie şi nihilism în amurgul secolului al XIX-lea, afirmând, dimpotrivă, puterea ordonatoare a artei care învinge timpul, trecerea, în prezentul etern al structurilor simbolice. “Text şi Timp”, acest titlu heideggerian al mai multor lucrări, nu înseamnă ilustrarea unor idei comunicate prin cuvinte (Barbara Kruger şi alţi artişti conceptualişti) ci derivarea reprezentărilor dintr-un spaţiu precodificat. Nu efectul metamorfic al privirii asupra peisajului interesează expresionismul abstract ci reducţia lumii materiale la rame perceptuale. Lucrările lui Constantin Severin sunt naraţiuni ale acestei operaţiuni eidetice, şi e fascinant să le urmărim în ingeniosul joc de valori care structurează şi ierarhizează spaţiul reprezentării. În “Text şi Timp 94”, de exemplu, aceleaşi elemente sunt dispuse marginal şi central, importanţa formei fiind astfel evidenţiată de resemantizarea lor prin poziţionare. Timpul e şi curgere monotonă, repetiţii ale aceluiaşi fuior tors de Parce, ca în coloanele marginale, dar şi muzică a sferelor, viori-siluete feminine dispuse radial în geometria roţii – a olarului sau a Destinului – în chiar galbenul-ocru al soarelui genezei. Munca georgică intervine în natură. Umbrele galbenului închis, cafeniu, desenează unelte sau arme, iar liniile se regăsesc în elegantul costum al Doamnei lui Leonardo, o operă de artă în care natura este repusă în abis prin hermina din braţele ei. O valoare mediană a galbenului marchează un trup de femeie stilizat, un familiar fetiş al fertilităţii din mitologia românească, unificând întregul spaţiu prin motivul creaţiei. Timpul curgerii uniforme şi centralitatea naraţiunii sugerează cvadratura cercului care îl obseda pe artistul renascentist, un vis al corespondenţelor universale în omogena sferă a spiritului uman. În cuprinsul ei este învins soarele creaţiei materiale, după cum credea şi suprematistul Kazimir Malevici. Tuşele de culoare sunt elemente de limbaj ce operează cu diferenţe şi ierarhii, cosmicizând disiparea haotică a luminii-sinteză.”
    [Expoziţia Elite Art Gallery „Ierarhia luminii”]
    Maria Ana Tupan, critic de artă
  • Corneliu Ostahie, critic de artă
    „Ceea ce vrea să spună în ultimă instanţă Elena Surdu Stănescu, atât prin portretele să le zicem obişnuite cât şi prin cele compoziţionale, nu este nimic altceva decât faptul că arta sa îşi trage întreaga vitalitate din înţelegerea rostului fiinţei umane ca scop al evoluţiei universului şi prin urmare, din efortul continuu de a-i descoperi urmele şi de a-i glorifica existenţa în fiecare segment şi în fiecare manifestare a acestuia. Este o viziune tangentă cu panteismul, dar fără conotaţiile doctrinare ale acestuia, graţie căreia artista reuşeşte să ilustreze convingător de-a lungul mai multor cicluri de lucrări, un concept pe cât de dificil de tradus în imagini, pe atât de elocvent şi de tonic – plenitudinea.” [Expoziţia Elite Art Gallery „Gândul Clipa”]
    Corneliu Ostahie, critic de artă
  • Florin Toma, critic şi cronicar de artă
    „Tablourile semnate de Alina Deică sunt parcă întâmplări ce susţin delicat unica formă de inegalitate permisă de Dumnezeu. Aceea dintre starea de increat şi cea de fiinţă. Spune un bătrân scriitor francez: „Les hommes naissent égaux, mais, dès le lendemain, ils ne le sont plus”. Exact de a doua zi, de când a simţit că este deflorată de fiorul creaţiei, Alina Deică şi-a pecetluit destinul. A ales să se plaseze în zona rarefiată a oamenilor condamnaţi la a nu mai fi egali cu ceilalţi. Dintr-un motiv foarte simplu: pentru că Artistul poartă asupra lui vina iniţială. Vina tragică. Dar şi sacră, în acelaşi timp. El nu este altceva decât năzărirea solemnă a increatului în domeniul de definiţie al activului. Al făcutului. Sau, cum spune Ion Barbu: „Că vinovat e tot făcutul / Şi sfânt, doar nunta, începutul…”. Aici, în nuntirea ab initio, în această îngemănare originară – cu palpituri şi înlesniri cvasi-erotice – dintre pasiune şi îndrăzneală, dintre vocaţie şi cutezanţă, dintre har şi văpaie, aici cred eu că se află germenii artei ei. Pictura Alinei Deică are toate ingredientele unei fabuloase experienţe de iubire năprasnică. Efectuată la ora de graţie.”
    [Expoziţia Elite Art Gallery „Alina Deică”]
    Florin Toma, critic şi cronicar de artă
  • Mihaela Dragomir, preşedinte al Elite Art Club Unesco
    “Proiectul Balcic vine ca o continuare a activităţii de mecenat, susţinută de-a lungul timpului de Elite Art Club UNESCO. Acest eveniment a devenit tradiţie în spaţiul cultural, fiind concretizat prin tabere şi expoziţii anuale, dintre care amintim “Pictori de azi la Balcic” , “Balcic, şcoala de la Marea Neagră” , “Balcic- între zodii”. Proiectul a devenit astfel o platformă prin care promovăm tinerii artişti şi în acelaşi timp o modalitate de expresie a responsabilităţii sociale prin cultură.”
    Mihaela Dragomir, preşedinte al Elite Art Club Unesco
  • Alexandra Titu, critic de artă
    “Ne aflăm în contextul unei expoziții care face parte din proiectele mai largi și sper din ce în ce mai complexe ale Primăriei capitalei. Această tendință a marilor capitale și, în general, a marilor orașe de a-și susține creatorii și în felul acesta de a se remarca printr-o creație care le este reprezentativă și care să poarte amprenta locului este de salutat că pătrunde și în spațiul nostru cultural. Expoziția pe care o deschidem în această seară se înscrie într-o zonă a promovării unor direcții tradiționale ale artei contemporane, ale artei românești contemporane, și anume în tradiția peisagistică. Peisagistica prezentată în această seară pune probleme absolut tipice, pentru investitura cea mai directă a peisajului și anume localizarea unui spațiu, identificarea unui spațiu, găsirea amprentei sale afective și culturale. Peisajul așa cum îl prezintă doi dintre artiști, la care veți găsi reperele dinamice ale peisajului bucureștean de dinaintea marilor demolări, de dinaintea marilor importuri de stiluri ale unui modernism târziu și de multe ori pauperizat, un modernism cu probleme la fel de complexe și de dificile de asimilare prezintă acel București care făcea din capitala interbelică unul dintre cele mai frumoase orașe europene.”
    [Proiectul Elite Art Gallery „Artişti Români Consacraţi Uimesc Bucureştiul” – Masterpieces of Bucharest] Alexandra Titu, critic de artă
    Alexandra Titu, critic de artă